۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۶۸۶۵۷۴

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۸ مردادماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۸ مردادماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ در بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 18 مردادماه 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت سکه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ در بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان است.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز ۱۷۴۳ دلار و ۴ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران یک میلیون و ۸۲ هزار و ۴۵۵ تومان است.

 

قیمت دلار ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ به ۲۵ هزار و ۲۶۶ تومان رسید

قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) امروز دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ در صرافی‌های بانکی به ۲۵ هزار و ۲۶۶ تومان رسید. همچنین امروز صرافی‌های بانکی هر دلار را ۲۴ هزار و ۷۶۶ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت خرید هر یورو نیز امروز در صرافی‌های بانکی ۲۹ هزار و ۱۷۹ تومان و قیمت فروش آن ۲۹ هزار و ۷۶۹ تومان است.

 

پراید ۱۴۳ میلیون‌ تومان شد

بازار امروز خرید و فروش خودرو‌ همچنان شاهد رشد قیمت ها در انواع خودروهای داخلی است به نحوی که پراید 111 به قیمت 143 میلیون تومان، پراید 151 با قیمت 154 میلیون تومان فروخته می شود.

علاوه بر این تیبا هاچ‌بک EX به قیمت 140 میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار SX به قیمت 143 میلیون تومان، چانگان CS35 با قیمت 490 میلیون توما و آریو 1.6 لیتر اتوماتیک 395 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

ساینا EX دنده‌ای نیز در بازار خودرو 152 میلیون تومان، کوییک دنده‌ای R 166 میلیون تومان، سمند LX با قیمت 221 میلیون تومان ، سمند LX با موتور EF7 هم 249 میلیون تومان، سمند سورن 256 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد.

همچنین پژو 206 تیپ 2 با قیمت 232 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با قیمت 275 میلیون‌تومان فروخته می شود.

 

شاخص بورس ۱۵ هزار واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 9میلیارد و 886میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 715میلیارد تومان در بیش از 770هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 15هزار و 314واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 433هزار و 175واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی پارس و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل گهر و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 3837واحد، کل (هم‌وزن) 4958واحد، قیمت (هم‌وزن) 3132واحد، آزاد شناور 20640واحد و شاخص‌های بازرا اول و دوم به ترتیب 10864 و 31939 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3میلیارد و 422میلیون ورقه به‌ارزش 17هزار و 789میلیارد تومان در 427هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 140واحد رشد کرد و در ارتفاع 20هزار و 449واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی مارون و فرابورس ایران شد و در مقابل شرکت‌های سنگ آهن گهر زمین، بیمه کوثر و بانک دی بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

سیمان ۴۰ هزار تومانی در بازار یافت نمی‌شود

اوایل مردادماه امسال بود که با تشدید قطعی برق مشکلات کارخانجات سیمان افزایش پیدا کرد و دلال بازی فروش سیمان رونق یافت به نحوی که قیمت هر کیسه سیمان به 110 هزار تومان رسید.

البته نکته قابل تأمل اینجاست در آن مقطع مسئولان به منظور ایجاد تسهیل در فرآیند بخش تولید کشوراعلام کردند، طبق توافق صورت گرفته میان معاونین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنایع فولادی و سیمانی را مجاز به فعالیت از ساعت 24 الی هشت صبح تا سقف 50 درصد دیماند مصرفی برق تا اطلاع ثانوی کردند. بر همین اساس مقرر شد به برخی صنایع اجازه داده شود شب تا صبح فعالیت داشته باشند که سیمان و فولاد هم جزو آن بود.

در همین ارتباط تولیدکنندگان سیمان ضمن بی فایده بودن این تصمیم معتقد بودند « کوره سیمان ، بخاری برقی نیست که شب بزنن برق و صبح خاموشش کنند . هر کوره برای گرم شدن و آماده بار شدن نیاز به 48 ساعت زمان دارد و مصوبه مصرف 10 درصد برق هم واقعا قابل تأمل است.

در حال حاضر با گذشت یک ماه از تنش قطعی برق کارخانجات سیمان هنوز این موضوع مدیریت نشده واکثر خریداران سیمان باید نیاز خود را از بازار آزاد آنهم از طریق واسطه ها تأمین می کنند.

البته برخی از تولیدات سیمان در بورس کالا عرضه می شود اما به واسطه عدم ساماندهی این موضوع خریداران در تأمین نیاز خود مشکل داشته و باید سیمان را از بازار آزاد تهیه کنند.

یکی از تولیدکنندگان بتن در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می گوید: در حال حاضر زیرساخت کافی برای خرید سیمان از بورس کالا را ندارم و باید سیمان مورد نیاز خود را از بازار آنهم با قیمت های بالا خریداری کنم.

وی افزود: هر تن سیمان را در بازار 1 میلیون تومان خریداری می کنیم که با محاسبه هزینه حمل و نقل این قیمت به یک میلیون و 200 هزار تومان هم می رسد.

این تولیدکننده بتن تصریح کرد: در حال حاضر ما به صورت فله هر کیسه سیمان را 60 هزار تومان خریداری می کنیم البته اگر بخواهیم سیمان پاکتی بگیریم باید 70 هزار تومان هزینه پرداخت کنیم.

وی در خصوص قیمت 40 هزار تومانی سیمان که معاون وزیر صنعت خبر آن را اعلام کرده بود گفت: در بازار خبری از سیمان 40 هزار تومان نیست.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات